Het eerste weekend - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu Het eerste weekend - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

Het eerste weekend

Blijf op de hoogte en volg Gera

13 Januari 2013 | Nederland, Naaldwijk

Lieve allemaal,

Het weekend zit er weer bijna op en de nieuwe werkweek staat voor de deur....

Agelopen week heerlijk kunnen werken op de maxillo-fasciale chirurgie en zo mee geholpen om allerlei afwijkingen aan hoofd en hals te verwijderen en/ of te reconstrueren.
Vrijdag op tijd klaar omdat de onderkaakstumor die op het programma stond, een cyste bleek te zijn op de rontgenfoto die vooraf nog gemaakt werd. Zodoende werd de ingreep veel minder ingrijpend en dat is voor de patient alleen maar beter....
Zodoende tijd gehad om de operatiekamer weer uitgebreid schoon te maken en ook collega's bij dit klusje te helpen.
En ook om alles weer op orde te brengen voor de nieuwe werkweek en.... om koffie te drinken in Starbuckscafe (donatie van Starbucks aan Mercy Ships).

Ik ga naar de oogheelkunde, niet echt mijn favoriete specialisme maar voor de patienten wel een geweldige kans om van hun probleem af geholpen te worden. Veelal gaat dit over staar die zo ernstig is dat we kunnen spreken van blind zijn zowel bij kinderen als bij volwassenen.
De volwassenen krijgen een locale verdoving en worden aan 1 oog geopereerd en dit is bijna 'lopende band' werk vanwege de snelheid waarmee de oogarts dit kan doen...
De kinderen krijgen algehele narcose en worden aan beide ogen geholpen. Deze procedure neemt dus vanzelfsprekend meer tijd in beslag.

Zaterdag waren Patricia en ik on call, dus bleven aan boord voor noodgevallen maar we hebben een heerlijke ontspannen dag doorgebracht op dek 8 in de zon (afgewisseld met de schaduw) met een boek en ipod, zonder opgeroepen te worden. We hebben genoten van alle drukte in de haven, je kijkt je ogen soms vol verbazing uit....vrachtwagens staan uren en uren te wachten op binnenkomende schepen om de te lossen spullen te kunnen gaan vervoeren en de chauffeurs leven dan in en naast hun vrachtwagens, prachtig....we zagen ook een vrachtwagen waaraan een aap vast zat gebonden die schijnt voor de bewaking van de lading dienst te doen....

Vandaag met een dayworker die op mijn o.k. meewerkt en vertaalt, Moise (Mozes), mee naar zijn kerk in de stad. Hij kwam ons om 10 uur ophalen op het dock, namen de bus (prima, schoon en netjes) en na 20 minuten door de stad te hebben gereden waren we vlak bij zijn kerk. Prima kerk, goed geregeld, we werden voorin gezet, de dienst was in het Frans en Engels dus redelijk te volgen, het thema vanmorgen was 1 Corinthiers 1: 3-12, waarschuwing voor verdeeldheid en bewaren van de Eenheid. Mooi onderbouwd met andere teksten, eindigend met Psalm 133.
We stonden om 12.30 uur weer buiten en na een leuke busrit waren we snel weer terug op het schip.
Mooie ervaring en les.......goed om de nieuwe week weer met frisse moed mee in te gaan....

Warme knuffel voor jullie in het koude Nederland vanuit Guinnee,
Gera

• 13 Januari 2013 - 19:59

Anja:

Hoi Gera altijd fijn om weer wat van je te lezen. Ik sta elke keer weer verbaasd van de liefde die jullie voor deze mensen hebben. Goede werkweek toegewenst geniet van de zon wij hopelijk van de sneeuw. Groetjes Anja

• 13 Januari 2013 - 20:03

Marjan:

Heey Gera,

Leuk weer je verhalen te lezen en foto's te zien!
    Groetjes aan Patricia en weer een goede werkweek toegewenst! Ondanks dat het niet je favoriete onderdeel is!

Knuffel,
    Marjan

• 13 Januari 2013 - 20:04

TOOS KAUFFMAN:

Hoi Gera de eerste week zit er alweer op en wat hebben jullie weer een hoop werk verricht met jullie team prachtig werk 'Het is hier koud maar lekker droog en zonnig dus we mopperen niet heel goede week voor jullie .

• 13 Januari 2013 - 20:09

Karen:

Ha Gera,

Goed te lezen dat je een goed weekend achter de rug hebt.
    Voor ons zit het weekend er ook bijna op. Vandaag na de samenkomst een bezoek gebracht aan Blijdorp, waar we afgesproken hadden met vrienden.
    Het was vandaag een heerlijke zonnige koude dag. Hoe warm is het bij jou?
    We wensen je een goede week op de oogheelkundeafdeling.
    Zegen en liefs, Karen

• 13 Januari 2013 - 20:38

Cor V.d. Meulen:

Hallo Gera,
    Goed om weer iets van je te horen. Wat zijn wij toch bevoorrechte mensen in de Westerse wereld dacht ik na het lezen van je activiteiten in de afgelopen week. Wij kunnen altijd een beroep doen op gezondheidszorg. En ook nog eens gezondheidszorg op een hoog niveau. In Afrika en andere delen van de wereld is dat wel heel anders. Mensen hebben vaak het geld er niet voor en ook is er vaak sprake van een veel lager peil in deze zorg. Daarom is het zo fantastisch dat jullie dit mooie werk doen.
    Veel sterkte, maar ook veel voldoening en plezier toegewenst bij alles wat jij en je collega's doen deze week.
    Hartelijke groet,
    Cor

• 13 Januari 2013 - 20:41

Mieke:

Hoi Gera,

We leven mee en denken aan je.
    Liefs en groetjes, Mieke.

• 13 Januari 2013 - 21:22

Ada Groenewegen:

Hallo Gera, we wensen je namens het KVG Naaldwijk een hele mooie tijd met jullie mooie werk.
    Wat fijn voor de mensen in Guinee dat er zulke bevlogen vrijwilligers zijn.
    Veel succes.

Groetjes van Nic en Ada

• 13 Januari 2013 - 23:31

Wies Van Dijk:

Hoi Gera, heerlijk jou te volgen, geweldig dat je weer de mogelijkheid hebt om op de AFM te werken. Doe Moise de groeten, ook ik ben een keer met hem meegegaan naar zijn kerk.
    Kom je Rit nog tegen? Mijn kamergenootje;) Heel veel sterkte en plezier met het prachtige werk. Groeten, Wies van Dijk

• 14 Januari 2013 - 09:42

Witzies:

Lieve Gera,
    Wat een goed weekeind zeg, daar kun je de week idd fris mee beginnen!
    Ik vind de foto's geweldig die je gemaakt hebt. Die foto van dat bootje met al die mensen erop,
    echt Afrikaans...
    Extra veel succes nu je deze week wat minder leuk werk mag doen.
    Lieve groeten uit het winters sluis.

• 14 Januari 2013 - 09:46

Arie En Willy:

Hey Gera, eerste week er al weer op. Fijn te lezen dat je heerlijk hebt kunnen werken. Hoop dat je op oogheelkunde ook voldoening zult krijgen, hier gaan dus kwaliteit en kwantiteit hand in hand. Mooie foto's. Leuk he om die bezigheid in de havens te zien. Hier alles ok. Net ff shopies gedaan en zometeen naar school. Het weer is super, heerlijk winterweertje. Nou Gera, groetjes aan Patricia en Ria en tot mails. Liefs Arie en Willy

• 14 Januari 2013 - 20:19

Eefje:

Hoi Gera,
    Leuke foto's bij een enthousiast verhaal. Goed om te lezen!
    Jullie tweede week is alweer ingegaan: heel veel succes en werkplezier,
    met op z'n tijd zo'n lekkere Starbucks!
    Veel liefs xx

• 15 Januari 2013 - 17:12

A. Van Staalduine-Blok:

Lieve Gera, 't Is fijn, om je reisverslag te lezen. We hadden ook al het een en ander van Jaap en Anna
    gehoord. We zijn erg onder de indruk, van de foto's, wat zijn sommigen verminkt. 't Is hier nogal koud,
    bij jullie is het zo te lezen en te zien, " ïets" warmer. Vanochtend waren de sneeuwruimers hier bezig.
    Echt Hollands. Vaya Con Dios, Pa en Ma.

• 17 Januari 2013 - 15:50

Joke:

Hallo Gera,
    Wat fijn om je zo op afstand te kunnen volgen. Je enthousiasme voor het werk en de mensen spreekt echt door in je verslagen. Ik wens je nog een hele goede tijd in Guinee.
    Hartelijke groeten van Joke

• 18 Januari 2013 - 17:35

Rit:

Meisjes lief,
    En bij jullie is het wel gelukt om de site bij te houden.Echt, ik begin te oud te worden haha.
    Nog één weekje en ik stijg de trappen van het schip weer op. Heerlijk om toch nog even samen te zijn.
    Weer genoten van de verslagen. Lekker daar op deck 8 toch :-) Geniet van het werk, en het week-end. Hebben jullie speciale plannen voor het week-end.
    dikke knuffel en tot gauw!!
    Rit