Een meisje met de naam Blessing - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu Een meisje met de naam Blessing - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

Een meisje met de naam Blessing

Blijf op de hoogte en volg Gera

01 Februari 2013 | Nederland, Naaldwijk

Lieve allemaal,

Het volgende wil ik graag met jullie delen.....

Een van de zondagavonden hadden we hier aan boord een bijzondere samenkomst, waarin een prachtige preek gehouden werd.
Tijdens de dienst werd het volgende verhaal verteld, ik laat het in het Engels staan.....

An old man was walking on the beach just before dawn. In the distance he saw a youg man picking up stranding starfish and throwing them back into the sea.
As the old man approached the young man, he asked, "why do you spend so much energy doing what seems to be a waste of time?"

The young man explained that the stranded starfish would die if left in the morning sun.

"But there must be thousands of beaches and millions of starfish, exclaimed the old man. How can your efforts make any difference?"

The young man looked down at the small starfish in his hand and as he threw it to safety in the sea, he said...."IT MAKES A DIFFERENCE TO THIS ONE!"

At times in your live, we are all the old man, the young man, or the starfish. Sometimes, as the old man, we don'nt see the purpose to actions. Sometimes, as the young man, we persevere and make a difference. And sometimes, we are the starfish who just need a little help.

*******************************
De vertaling van het verhaal
Toen de zon opkwam, liep er een oude man op het strand. In de verte zag hij een jongetje zeesterren oprapen die hij terug naar zee bracht. De oude man liep naar het ventje toe en vroeg waarom hij zo druk bezig was met iets wat in zijn ogen verspilde energie is.

De jongen legde de man uit dat de zeesterren die op het strand zijn blijven liggen zouden sterven wanneer de zon op hen zou gaan schijnen.
“Maar” zei de man “er zijn duizenden stranden en miljoenen zeesterren. Je kan je enorm druk maken, maar jij kan daar niets aan veranderen”.

De jongen keek naar de kleine zeester in zijn hand en bracht die naar de zee, zodat die zeester verder kon leven, en zei tegen de oude man “Voor deze zeester heb ik wel iets veranderd”.

Er zijn momenten in ons leven dat we de oude man zijn, het jongetje of de zeester. Soms zijn we de oude man en zijn we blind voor het nut van bepaalde acties. Soms zijn we het jonge ventje we houden dan vol en maken het verschil. Er kunnen ook momenten in ons leven zijn dat we een zeester zijn, dan hebben we net dat beetje hulp van een ander nodig.
**********************************
In deze dienst was ook een patientje aanwezig waarbij Patricia en ik in 2008 meerder malen hebben mee gewerkt aan een serie ingrijpende ingrepen die in de jaren daarna zijn voortgezet.
Haar naam is Blessing die in het voorjaar van 2008 in Monrovia op haar knie in de viezigheid gevallen was....er ontstond een geïnfecteerde wond en mede door haar slechte algehele conditie en voedingstoestand kregen de bacteriën in haar mond de kans zich te gaan manifesteren. Deze bacteriën hebben we allemaal in onze mond maar door gezond en evenwichtig voedsel is ons lichaam in balans en zijn de bacteriën alleen functioneel.
Er ontwikkelde zich bij haar Noma, wat zich altijd manifesteert in het gezicht bij kinderen, waardoor in haar geval in enkele weken haar lippen en deel van de huid daaromheen werd weggevreten, haar tanden en tandvlees lagen helemaal bloot rondom.
Dr. Gary heeft haar in de afgelopen jaren meerdere keren geopereerd met een mooi resultaat en afgelopen najaar is ze aan haar knie geopereerd omdat ze niet goed kon lopen door die uitgebreide infectie aan die knie.
Haar moeder sprak tijdens de dienst bewogen haar dankbaarheid uit.

Later die week sprak ik dr. Gary over Blessing en hij vertelde dat hij het ook zo bijzonder vond dat hij Blessing met het geld vanuit Nederland, dat wij bij hem hebben achtergelaten de afgelopen jaren, naar school heeft kunnen laten gaan....geld dat jullie mij hebben mee gegeven.....!
Blessing doet het goed op school. Ze is ondertussen 13 jaar en is een doorzetter en kan nog langer naar school gaan en daarom laten we weer jullie geld voor haar hier achter.....

Wat wil ik hiermee zeggen?
Soms lijkt het allemaal maar een druppel op een gloeiende plaat en voelen we ons vaak de oude man uit het verhaaltje, het heeft allemaal geen zin. Maar Blessing is een bewijs dat er wel degelijk verschil gemaakt kan worden en dat jullie hier ook aan mee hebben geholpen door een zeester terug te gooien in de zee. Door jullie financiele bijdrage die ik hier heb mogen achterlaten....

Het ontroerde mij, ik stond met tranen in de ogen bij dr. Parker, dankbaar voor de kleine dingetjes die we kunnen en mogen doen voor elkaar op deze wereld, samen met jullie!

Dankbare groet vanuit Guinnee,
Gera

• 01 Februari 2013 - 16:41

Heleen:

Lieve Gera, wat een ontroerend verhaal. Zo wordt inderdaad duidelijk dat we nooit iets voor niets doen.
    Wij wensen je succes de komende dagen en zien je graag weer gezond en wel terug in Naaldwijk.

• 01 Februari 2013 - 20:59

Mirjam:

Hallo Gera!

Eerder kon ik je blog niet vinden, maar nu gelukkig wel!
    Wat een mooi verhaaltje over de man en de starfishes.
    En wat bijzonder dat dit meisje nu de mogelijkheid
    heeft om naar school te gaan!

Heel veel succes en zegen nog de komende dagen!
    Groetjes Mirjam

• 01 Februari 2013 - 22:21

Anja:

Hoi Gerie kippevel bij dit verhaal iets om over na te denken..... Fijn dat jullie wat voor haar kunnen betekenen al die jaren. Ik weet even niet meer wat ik moet zeggen alleen dit ik hoop dat jij jullie nog heel veel van dit mooie werk mogen doen. groetjes Anja

• 02 Februari 2013 - 10:55

TOOS KAUFFMAN:

Lieve Gera wat een ontzettend aangrijpend verhaal daar moet je zeker even voor slikken en wat is het een mooi meisje geworden fijn dat jullie dit weer met elkaar hebben mogen doen hele goeie thuisreis zie je in Naaldwijk liefs TOOS

• 02 Februari 2013 - 12:25

Marjan:

Prachtig verhaal! Dit zegt toch alles?
    Veilig thuiskomen! xx

• 02 Februari 2013 - 20:35

Danielle:

Hoi Gera,
    Wat bijzonder om zo de mee te mogen delen inde mooie dingen er ook gebeuren in deze wereld.
    groetjes Danielle

• 03 Februari 2013 - 12:26

Bert:

Mooi!!

• 04 Februari 2013 - 09:19

Witzies:

Heel mooi dat jullie dit ook zo van dichtbij mee mochten maken!
    Bemoediging doet goed!!
    Goede terugreis.

• 04 Februari 2013 - 20:45

Maaike H:

Het zijn de kleine dingen die het hem doen! Blessing ziet er heel gelukkig uit, dankzij jullie!
    Weer top werk geleverd!

Liefs, Maaike

• 07 Februari 2013 - 21:22

Elly:

Wat een ontroerend en mooi verhaal!! Om nooit meer te vergeten! Dank je wel dat je dit met ons deelt...
    Fijn dat je weer thuis bent inmiddels!!
    Veel liefs, El