De derde week, geholpen bij VVF operaties - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu De derde week, geholpen bij VVF operaties - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

De derde week, geholpen bij VVF operaties

Blijf op de hoogte en volg Gera

26 Januari 2013 | Nederland, Naaldwijk

Lieve allemaal,

Weer weekend en kunnen we uitrusten en bijkomen van een week werken...dat doen we dan ook vandaag....geen plannen gemaakt.
Gezien we beiden erg slecht slapen, hebben we afgelopen nacht maar wat ingenomen, oordoppen in, geen wekker gezet en kijken wat er gebeurt.....Patricia sliep de nacht rond maar helaas heb ik er weer een potje van gemaakt, gelukkig tegen de ochtend wel weer gaan slapen tot 9.00 uur dus zodoende.....

Maar nu nemen we meteen even de tijd om jullie op de hoogte te brengen van ons wel en wee....

Agelopen week met Patricia op de VVF gewerkt met dr. Judith Goh, gyneacologe uit Australie, heel prettige vrouw om mee te werken dus geen klagen.

Wel aandoenlijke en hartverscheurende levensverhalen die de vrouwen meebrengen....na een langdurige bevalling een doodgeboren kindje, beschadigd en incontinent voor urine en soms ook voor ontlasting, verlaten door echtgenoot, in afzondering levend soms met iemand samen zoals een grootmoeder, veel hebben ook geen enkele schoolopleiding gehad en tekenen hun toestemming met hun duimafdruk.

We begonnen de week met een meisje van 15 jaar die op 11-jarige leeftijd gedwongen werd te trouwen met een oudere man, ging bevallen op haar 13e met een fistel tot gevolg....de operatie duurde niet zo lang en was niet heel moeilijk, we hopen en bidden voor genezing.
Maar er zijn ook oudere vrouwen bij die al jaren hun leven in afzondering slijten en nu pas de kans hebben op herstel of zoals we de week afsloten met een 30 jarige vrouw die voor de derde keer geopereerd (2x elders) werd en er vanwege keihard littekenweefsel niets voor haar te doen viel....
In de Westerse wereld zouden er nog wel mogelijkheden zijn zoals een Bricker, uitgang op de buik om de urine op te vangen maar dat is hier niet haalbaar en in stand te houden.

Het is voor ons onvoorstelbaar wat deze vrouwen meemaken in hun leven, hoe ze zich staande houden zonder uitzicht op een betere toekomst, wat een loodzwaar leven......
..........en wat een mogelijkheden hebben wij dan in een land als Nederland. Goed om ons dat te realiseren.... in welke bevoorrechte positie wij leven in tegenstelling tot vele anderen op deze wereld.

Agelopen vrijdag was er onverwachts een dressceremonie waar Patricia heen kon gaan. Daarin waren 5 vrouwen die droog naar huis konden gaan, zij gaven getuigenissen over hun leven en hun nieuwe toekomst die gepaard gingen met zang en dans en dankbaarheid. Ze waren mooi aangekleed, nieuwe jurk en slippers en opgemaakt.
Het bijzondere was ook dat de vrouwen die nog niet droog zijn, ook zo dankbaar waren en al dansend het heerlijke feit meevierden en het de ander zo van harte gunden!

Volgende week weer een nieuwe uitdaging en wel de General oftewel Algemene chirurgie met een Oegandese chirurg.
Ik ben benieuwd wat het zal gaan worden, we beginnen met liesbreuken dus niet indrukwekkend maar we gaan al wel aftellen op weg naar huis en dat is ook weer heel prettig ;)

Fijne zondag allemaal en tot mails,
Bedankt voor jullie lieve reacties en meeleven, wordt vervolgd....
Gera

• 26 Januari 2013 - 16:51

Ina:

Ha lieve gera, Fijn dat je/jullie wat hebben kunnen uitrusten! Wat een belevenissen weer zeg! Wat maken de vrouwen daar veel nara dingen mee..(zacht uitgedrukt).... De laatste loodjes om het zo maar te zeggen voor de aankomende week, ik wens jullie heel kracht en sterkte toe!! Ook een goede zondag toegewenst! Hartelijke groetjes, Ina x

• 26 Januari 2013 - 17:05

Witzies:

ha Gera,

Indrukwekkend verhaal!!
    Ik vind het heerlijk dat je er ook weer wat foto's bij gedaan hebt,
    ik ben wat beeldend ingesteld....
    Fijn dat je deze week weer zoveel hebt kunnen betekenen voor velen!

Geniet van het welverdiende weekeind!
    En aftellen geblazen....
    Hier hebben we genoten van (zeer waarschijnlijk) de laatste sneeuwdag.
    Liefs

• 26 Januari 2013 - 17:43

TOOS KAUFFMAN:

Ha lieve Gera Wat heb je weer een indrukwekkende week achter de rug zeg.wat moeten die vrouwen veel mee maken zeg .Jullie gaan aan de laatste week alweer beginnen wat gaan die vier weken snel nog een hele goede week voor jullie en tot kijk in Naaldwijk .

• 26 Januari 2013 - 18:07

Arie En Willy:

Hey Gera, Leuk je verslag te lezen, ja en de foto's maken het een geheel. Knap werk weer geleverd. Niet te geloven wat daar allemaal loos is. Nog een weekie en dan weer voldaan naar huis. Jammer dat je niet zo goed kunt slapen. Hier heb je een nieuwe thee soort, om voor het slapen gaan te drinken, lavendelthee, maar daar heb je daar niets aan. Enfin, probeer het weekend een beetje tot rust te kopen onder het genot van een kopje koffie en een paar heerlijke zonnestralen op het dek. Hier laatste schaatsdag vandaag, voor de dooi inzet. Vandaag dus nog lekker gewandeld en moonboots opgeruimd. Genoeg sneeuw gezien en dus niets voor jou bewaard, wie weet keert koning winter nog terug in februari. Morgen regen en dan hoop ik dat het niet al te lang een vieze boel blijft, maar maandag gewoon weer schoon. Nou Gera, geniet van je vrije weekend en werkze komende week.

Warme hug,

Arie en Willy

• 26 Januari 2013 - 20:05

Cor V.d. Meulen:

Hallo Gera,
    Fijn om je verslag en de foto's van de afgelopen week te ontvangen en te lezen. Diep droevig om te lezen wat de meisjes en vrouwen daar allemaal overkomt! Nogmaals: geweldig dat jullie dit nuttige en fijne werk daar kunnen doen! Ik hoop van harte, dat je de komende week wat beter kan slapen en daardoor wat meer uitgerust bent. Misschien helpt het vooruitzicht dat je binnenkort weer naar je mannetje en de kids kan vertrekken?! Weer een goede en voldoening gevende week toegewenst.
    Hartelijke groet,
    Cor

• 26 Januari 2013 - 20:26

Marjan:

Hoi Geer,

Wat een verslag van deze week! Indrukwekkend! Ach, zo'n jong meisje.. op je 11e trouwen met een oudere man, wat is 11 jaar.... dan ben je nog een kind.... op je 13e bevallen... traumatisch! Je denkt aan je eigen dochters... daar moet je niet aan denken. Wat oneerlijk verdeeld he? En wat mogen wij dan dankbaar zijn dat we hier leven met al die mogelijkheden en zo beschermd.
    Wat balen dat je zo slecht slaapt! Jammer! Je hebt je rust zo hard nodig deze weken! Misschien morgen overdag nog een paar uurtjes? Ik hoop het maar...
    Toi-toi-toi komende en laatste week!

Dikke kus,
    Marjan

• 26 Januari 2013 - 20:28

Anja:

Fijn weer iets van je te lezen, maar wel heftig hoor allemaal. Wat hebben wij het toch goed in ons landje.En maar klagen bij ons de meeste beseffen niet hoe goed wij het hebben. Hoop dat je deze week meer slaapt, anders hou je het bijna niet vol. Want s'nachts ga je meest liggen denken. Voor komende week veel werk ze en het aftellen kan beginnen. Groetjes anja

• 26 Januari 2013 - 22:59

Mieke:

Sterkte, Gera!

• 27 Januari 2013 - 01:02

Elly:

Hoi lieve Gera,
    wat kom je weer een hoop verdriet en lijden tegen... Erg indrukwekkend allemaal. Ik kan me voorstellen dat je dat niet zo maar naast je neer kan leggen... Zo fijn dat jullie wat voor hen kunnen betekenen, en ook al is er operatief niets aan te doen, toch even een arm om hun schouder, of het gevoel dat ze er toe doen, even uit die afzondering zijn, even een zonnestraaltje... Ik wens je heel veel sterkte en rust... Veel liefs, el

• 27 Januari 2013 - 10:39

Diana:

hallo gera, wat indrukwekkend al die verhalen, maar wat een dankbaar werk verricht jij voor de medemens, succes verder diana

• 27 Januari 2013 - 12:01

Eefje:

Hallo Gera en Patricia,

Jullie zijn weer heel goed werk aan het verrichten. Fijn dat jullie je steentje kunnen bijdragen voor een betere toekomst voor, vooral de vrouwen, daar.
    Blijf kijken naar wat je wél kunt doen en kijk daar tevreden op terug!
    Succes deze laatste dagen nog op de o.k. op het schip. Het is weer supersnel gegaan volgens mij.
    En dan weer lekker naar huis!
    Lieve groeten!

• 28 Januari 2013 - 22:05

Peter De R:

Gera, grote bewondering voor jou en de andere helpers. En wij in Nederland maar klagen. Fijn dat jullie daar vrouwen en meisjes zo kunnen helpen.
    Succes met de laatste loodjes....

• 30 Januari 2013 - 10:11

Carla:

Weer goed bezig Gera! Succes nog en goede terugreis straks, Carla

• 30 Januari 2013 - 15:24

Karen:

Hoi Gera,
    wat een indrukwekkende verhalen... en dit zijn er maar een paar die je vertelt...
    Ik wens je nog een paar goede dagen op het schip en een goede reis terug!
    Liefs uit een zonnig 's-Gravenzande (de sneeuw is nu echt weg), Karen

• 22 Januari 2014 - 21:05

Berty Nendels:

Hallo GERA,
    Leuk hoor om een en ander van jouw ervaringen bij Mercy Ships te lezen.
    Zelf ga ik 15 maart a.s. voor 6 weken.
    En tja...VVF; kennelijk heb jij dat al verschillende keren gedaan. Ik echter ben er
    nog nooit een tegengekomen terwijl ik toch 35 jaar ervaring in de OK heb.
    Kan jij me vertellen wat er precies gedaan wordt of heb je evt. een operatieverslag
    van een VVF ?
    Je zou mij ontzettend helpen want ik kom liever beter beslagen ten ijs, ls je begrijpt wat ik bedoel.
    Met vriendelijke groet...BERTY