Het weekend na de tweede week - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu Het weekend na de tweede week - Reisverslag uit Naaldwijk, Nederland van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

Het weekend na de tweede week

Blijf op de hoogte en volg Gera

19 Januari 2013 | Nederland, Naaldwijk

Lieve allemaal,

Zo even wat laten horen vanuit Guinnee na een weer een week werken...op de oogheelkunde.
Ik moet zeggen....ik heb het best naar mijn zin gehad, het was erg intensief....moe maar voldaan zullen we maar zeggen....

De hele week met 3 verschillende oogartsen gewerkt, 2 operatiekamers met 2 tafels er in dus totaal 4 tafels....dat liep lekker door.
In beide operatiekamer een microscoop, dus terwijl de ene patient geopereerd werd, kreeg de volgende een lokale verdoving die dan even in kon werken....operatie klaar...zwaaien we de microscoop om naar de volgende patient en de procedure herhaalde zich weer....
Dus veel mensen blij kunnen maken met nieuw of verbeterd zicht.
Vrijdag nog een aantal scheelziende kinderen helpen opereren met dr. Strauss, dat is de opleider en super oogarts hier, zo snel en goed!
Er waren ook weer Guinnese oogdokters op de o.k. voor training, zij worden door dr. Strauss opgeleid.

Wij maken jammergenoeg niet mee dat het verband eraf gaat en hoe patienten hun nieuwe zicht ervaren maar we hoorden wel vertellen dat een klein kind naar huis ging en in de zon liep bij de uitgang van het schip en verwonderd keek naar wat haar volgde op de grond en dit probeerde op te pakken....het was haar schaduw...hele nieuwe ervaring voor dit kind...

Vandaag naar een weeshuis 'God is Love' geweest met een groepje longtermers. Het is een weeshuis dat geleid wordt door een pastor van een gelijknamige kerk.
Hij is op eigen initiatief begonnen kinderen op te vangen 10 jaar geleden nadat hij uit Sierra Leone was gevlucht. In zijn eigen huis en kerk, geeft hen ook onderwijs ....begonnen met een klein groepje kinderen, momenteel 22 kinderen. Hij is ondertussen getrouwd en heeft nu ook zelf 3 kinderen. Zijn vrouw is een tijdens de oorlog gevluchte Liberiaanse wat zij ons daar over vertelde was hartverscheurend.

Hij krijgt geen subsidie van de regering, staat op zich zelf en is afhankelijk van wat God hem geeft, zoals hij zelf vertelde....
Een hele leuke groep kinderen van klein tot ongeveer 16 jaar, enthousiast in het meedoen van de activiteiten die er met hen gedaan werden,
spelletjes, zingen, verhaal en werkje maken enz.
Deze kleine groep longterm Mercy Shippers heeft een goed contact met dit echtpaar en probeert hen te ondersteunen in hun leven en werk.
Er is behoefte aan een wateropslagplaats zodat ze niet hoeven te slepen met emmers water vanaf verderop, er is geen redelijk toilet en de matrassen zijn erbarmelijk vies en slecht
Ook kerkelijk proberen ze bij hen betrokken te zijn en bezoeken iedere zondagmorgen deze kerk en omtmoeten dan ook meteen de kinderen nog een keer en leiden dan de zondagschool.
We gaan morgen ook mee naar de kerk 'God is Love', die vlakbij het weeshuis is.
Ik heb het plan gevat om het geld wat sommigen mij hebben toevertrouwd om hier iets goeds mee te doen....aan degene van Mercy Ships te gaan geven die dit project coordineert.....

Ik ben blij met jullie reacties, doet me goed om steeds weer even wat van die en gene te horen....ik geniet ervan!
Fijne zondag toegegewenst en tot mails,
Liefs,
Gera

• 19 Januari 2013 - 19:46

Dajan:

Lieve Gera,

Wat een ervaring en wat maak je weer mee allemaal
    Heel veel plezier en succes nog daar...
    Hier is het heeeeel koud dus geniet van de warmte .. Van de mensen en van het
    Zonnetje :)
    Kijk uit naar je nieuwe verhaal
    Liefs Dajan

• 19 Januari 2013 - 20:01

Anja:

Hoi Gerie leuk om weer wat van je te lezen. Dit was weer een leerzame week voor je, met veel mooi verricht werk. Mooi om zo'n verhaal te lezen van dat meisje. Fijn weekend en een mooie werkweek gewenst.

• 19 Januari 2013 - 20:36

Carla Van Der Sar:

Ziet er weer goed uit Gera! Nog gefeliciteerd met Sjoerd. Groetjes, Carla

• 19 Januari 2013 - 20:40

Witzies:

Nou Gera, fijn dat het meegevallen is! Voor de mensen daar ook fijn dat het allemaal zo
    goed georganiseerd is en dat er zovelen geholpen kunnen worden.
    Wat zijn de plannen voor de komende week? Ga je dan weer een andere uitdaging aan?

Wat fijn van dat dit echtpaar zulk goed werk doet en dat je daar aan bij mag dragen.
    Een heel fijne dag morgen en goede werkweek!
    Liefs
    Ps Sanna heeft haar A-diploma!!

• 20 Januari 2013 - 00:12

Karin, Ed, Eddy En Wendy:

Hi Gera, mooi dat er zoveel operaties zijn gedaan door jullie afgelopen week. Hoe meer, hoe beter eigenlijk! De foto's zijn weer prachtig om te zien. Lieve groeten van ons allemaal en een goed weekend en komende werkweek toegewenst. Doei, doei, Karin

• 20 Januari 2013 - 10:14

Marjan:

Hoi Gera, moe maar voldaan... dat voelt goed toch? Nog gefeliciteerd met Sjoerd en heel veel succes maar weer komende (alweer de 3e!) week! Schijnt vandaag en morgen weer flink te gaan sneeuwen hier! Is daar ws niet voor te stellen, dus als je nog een uurtje kan chillen op het dek... DOEN! ;-)

• 20 Januari 2013 - 12:22

Alex Looije:

Hoi Gera,
    Wat fantastisch dat je je zo inzet voor je medemens.
    Goede tijd gewenst en Gods zegen.

• 20 Januari 2013 - 12:32

Arie En Willy:

Lees je berichtje in de geur van hyacinten, echt een heerlijk winter- en voorjaarsluchtje. Zal jij nu wel missen .... maar als je terug bent zijn ze er ook nog wel. Bij ons koud en jullie daar in korte broek met shirt. Gek he. We kijken allemaal naar de zelfde maan, maar overal is het toch weer anders. Mooie belevenissen afgelopen week en de foto's maken je verhaal tastbaar. Vandaag is het hier halve marathon, bedenk me nog wel ff ok ik ga kijken. De wind maakt het guur. Nou Gera, geniet vandaag nog ff op het dek met een heerlijk bakkie koffie en goed boek en succes met de derde week on board. Lieve groetjes van Arie en Willy

• 20 Januari 2013 - 13:55

TOOS KAUFFMAN:

Hoi Gera Wat hebben jullie weer veel werk verricht van de week en wat een mooie foto,s kunnen we je helemaal goed volgen allemaal .Een hele goede nieuwe werkweek voor jullie .groetjes uit de Calsstraat .

• 20 Januari 2013 - 16:11

Trudie V Giesen:

Hoi Gera,
    Wat een geweldig werk verrichten jullie zeg.
    Als ik je verslag leest geniet ik er van.
    Petje af hoor!!!!!

Gr Trudie

• 20 Januari 2013 - 18:04

Cor V.d. Meulen:

Hallo Gera,
    Ik kan mij voorstellen dat je een voldaan gevoel hebt over het werk van de afgelopen week. Voor de mensen, die jullie helpen is dit zo ontzettend belangrijk! Financiele ondersteuning van de pastor, die een weeshuis runt, lijkt mij een heel goede zaak. Veel wijsheid bij dit alles. Voor de komende week wens ik je weer veel sterkte en voldoening. Hou je "haaks".
    Hartelijke groet,
    Cor

• 20 Januari 2013 - 21:43

Heleen:

Hoi Gera, Nog maar weer eens proberen om een reactie te schrijven want de vorige keer mislukte het.
    Wat is het toch indrukwekkend wat je allemaal mee maakt. Als ik dan lees dat zo'n meisje haar eigen schaduw wil pakken omdat ze dat nog nooit gezien heeft dan raakt me dat.
    Wat zijn we bevoorrecht dat we gezond zijn en in een land wonen waar we in ieder geval heel goed en op een eenvoudige wijze goede zorg kunnen krijgen als het nodig is.
    Hier in het Naaldwijkse is het een witte wereld, er is net weer wat gevallen en er komt nog meer. Dat is heel anders dan daar bij jou. geniet dan nog maar even van de warmte want het is hier bitter koud en blijft nog even zo.
    Een heel dikke knuffel van ons alle vier.
    Heleen, Ad, Elise en Perry

• 20 Januari 2013 - 22:03

Danielle.:

hoi Gera,
    Wat een andere wereld ben je weer in gestapt. Fijn dat je zoveel mag en kan betekenen voor de mensen daar.Een goede tijd nog toegewenst.
    Groetjes Ton en Danielle

• 22 Januari 2013 - 11:48

Maaike H:

Gera,

Weer super om je verslagen te lezen!!!
    Ga zo door met je werkzaamheden, zijn weer een hoop mensen blij!

• 22 Januari 2013 - 16:57

Corrie Nuiijen:

Hallo Gera,wat is het toch mooi werk wat je doet, geniet nog even gr.van Corrie en Willem

• 26 Januari 2013 - 12:58

Coby:

Lieve Gera,
    Net alle foto's gekeken o.a. van het kindertehuis;God is love.Alleen de naam zegt al zoveel.
    Het ziet er ook heel gezellig uit. Fijn dat de pastor geholpen wordt vanuit Mercy ships.
    Ik vond jullie hoofddeksels ook zo zonnig, Wellicht ook iets voor Delft.
    Ik ben ook heel benieuwd hoe het afgelopen is met de mevrouw met de fistel.
    Heel veel werkpleziertoegewenst.Het is alweer het laatste weekje. Heb je een dikke trui bij je?
    Liefs Coby