Rustig eerste weekend - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu Rustig eerste weekend - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

Rustig eerste weekend

Blijf op de hoogte en volg Gera

18 Maart 2018 | Kameroen, Douala

Vandaag een rustige zondagochtend aan boord van het schip.
Gisteren was ik on call en niet hoeven werken, vanmorgen om half 8 ging de pieper om te melden dat er om 10.00 uur een ingreep zou zijn maar die was dus voor degene die de pieper van mij zou gaan overnemen om 8.00 voor de komende 24 uur.

Dus gisteren was een dag om te praten, lezen, de was te doen, cabin schoon gemaakt, even gezwommen op dek 8 en ook heerlijk buiten gegeten. Gewandeld op het Dock en nog een proeflezing bijgewoond van een collega die op het internationale congres van operatieassistenten EORNA gaat spreken over het werk van een operatieassistent aan boord van de Africa Mercy. Mooie lezing die vast nieuwe operatieassistenten enthousiast zal gaan maken voor het werk van Mercy Ships.

We hebben een mooie werkweek achter de rug, op de oogheelkunde en daardoor mochten we vrijdag ook mee naar de “Celebration of Sight” in de oogkliniek in de stad (ruimte in het locale ziekenhuis)
De oogpatienten worden eerst gescreend op plekken buiten de stad en doorgestuurd naar de oogkliniek voor verder onderzoek. Hier wordt besloten wat de beste behandeling voor de patiënt is en voor de staarpatient betekent dat een operatie aan boord.
De dag van de operatie komen de patiënten naar het schip en na afloop gaan ze naar huis of het Hopecentrum. De daar op volgende dag komen de patiënten terug naar de oogkliniek om het verband van het oog te laten halen.
Na 6 weken wordt de patiënt weer terug verwacht in de oogkliniek voor nacontrole en laseren. Dit moment wordt ook gebruikt om te vieren dat er nieuw zicht, nieuwe hoop is met zang en dans en getuigenissen. Prachtig!!

In de middag konden we ook aanschuiven bij de “Dressceremonie”.
Een viering van nieuwe hoop voor de vrouwen die met fistels van blaas naar vagina aankwamen en waarbij de fistel succesvol is gesloten. Fistels ontstaan na moeilijke bevallingen zonder de nodige hulp. Doordat deze vrouwen aldoor urine verliezen, worden ze vaak verlaten door hun echtgenoot en verstoten uit de gemeenschap soms op jonge leeftijd al...
Hun blijdschap is groot nu dit levensgrote probleem is opgelost en ze weer nieuwe kansen hebben...
Kreeg kippenvel en tranen toen ik hen zag, in nieuwe jurken, mooi opgemaakt en getooid met mooie sieraden wat een prachtige vrouwen, zo blij en dankbaar in hun getuigenissen en zang en dans.

Wat een wonderlijk mooi werk doet God hier door Mercy Ships heen!!

Goede week allemaal en tot de volgende keer!
Groeten uit een bewolkt maar warm Douala.

• 18 Maart 2018 - 18:32

Wilma Van Stiphout:

Prachtig Gera om zoveel blijdschap te mogen zien bij deze mensen. Dat de vrouwen weer bij de gemeenschap horen en een "normaal" leven kunnen leiden is geweldig. Mensen die weer kunnen zien........
    Dankbare momenten. Fijn dat je was en je cabine weer schoon zijn !!
    Een mooie nieuwe werkweek gewenst !
    Liefs
    Wilma

• 18 Maart 2018 - 20:00

Eefje:

Hallo lieve Gera en Patricia,

Je klinkt allemaal zo positief: heerlijk om te lezen en wat een prachtige foto's. Geweldig om aan zulk mooi en dankbaar werk je deel te mogen doen! Een mooie tweede werkweek toegewenst!
    Veel liefs voor beide!

• 19 Maart 2018 - 08:19

Bianca:

Hoi Gera,
    Wat fijn zeg dat het toch nog gelukt is om naar Kameroen te gaan.
    Leuk om jullie herkenbare verhalen weer te lezen.
    Voor nu weer een goede werkweek en doe de bekenden gerust de groeten van mij.
    Bianca.

• 19 Maart 2018 - 20:52

Marja Sonneveld:

wat bijzonder te lezen hoe er weer hoop is vooral voor de vrouwen die incontinent zijn!
    en zo verstoten wat een verdriet en wat een vreugde als jullie dit grote probleem kunnen verhelpen!
    dankbaar voor iedereen die zich ervoor inzet en deze blijde gezichten !
    maar ook voor de mensen die weer kunnen zien!
    groetjes marja sonneveld

• 20 Maart 2018 - 10:49

Francella:

Hoi Gera,
    Hoe bjzonder is het om jullie belevenissen mee te kunnen beleven! Zoals je het beschrijft kan ik het bijna voor me zien. Jullie mogen echt hoop en genezing brengen, in Zijn naam!
    Groetjes,
    Francella.