Shipsholiday - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu Shipsholiday - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

Shipsholiday

Blijf op de hoogte en volg Gera

19 Maart 2017 | Benin, Cotonou

Shipsholiday dit weekend aan boord en dat betekent een extra vrije dag op de vrijdag.
Voor de longtermers is dat een feestje maar voor ons shorttermers iets minder belangrijk. Laat ons maar werken dan vliegen de dagen en missen we thuis wat minder...

Maar goed we hebben de gelegenheid maar waar genomen en zijn mee gegaan met een uitstapje naar een dorp in de buurt van Porto-Novo, de hoofdstad.
We waren met ongeveer 20 personen en we werden door een dayworker om 08.15 mee genomen in een VW busje met 16 personen (hij beloofde comfortabel maar daar hebben wij een ander idee bij) en met nog 4 andere in een personenauto.
Via sightseeing in Porto-Novo dus naar Adjara, het dorp waar de dayworker woont.
Er worden daar trommels gemaakt, handwerk en dat proces hebben we ook van dichtbij bekeken. Echt een hele klus!
Afrikaanse lunch genuttigd, lekker pittig en daarna via het water met een boot naar een biologisch agricultuur project.
Heel interessant, super warm, erg gezellig, knetterharde Afrikaanse muziek in de auto, zo indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier leven en werken, wat een cultuurverschillen....we kwamen gelukkig niet verbrand maar wel aan het eind van ons latijn, net op tijd voor het avondeten, thuis.

De zaterdag on call dus weer bij kunnen komen en vandaag naar de kerk op de afdeling waar getuigenissen werden gedaan door VVF(blaasfistel)vrouwen die na hun operatie weer beter(droog) zijn en daarvoor iedereen maar vooral God bedanken.
Ze zijn prachtig aangekleed en opgemaakt en krijgen symbolische cadeaus en een nieuwe bijbel om een nieuwe start te mogen maken na jaren van ziekte en afwijzing. Super gaaf!

Afgelopen week steeds met de Duitse max fax chirurg gewerkt en lange dagen gemaakt. Mooie ingrepen gedaan bij de patiënten waar ze weer mee verder kunnen in het leven.
Behalve een jonge man waarbij we de tumor aan zijn wang niet goed konden verwijderen vanwege de omvang en de bloedingen. Dus de wond weer gesloten en besloten eerst een CT scan te doen om dan een goed haalbaar plan te kunnen maken. Zal wel teleurstellend geweest zijn voor deze man die zijn hoop op deze ingreep had gesteld.
Hopelijk is er nog wel iets mogelijk voor hem....

Komende week staan we weer anders ingedeeld dus kijken wat de week weer gaat brengen. We staan oa ook op de gynaecologie ingedeeld.
We zijn weer uitgerust en gaan er weer voor.....!

Iedereen een goede week toegewenst en tot de volgende keer.
Liefs vanuit Cotonou
Gera

• 19 Maart 2017 - 17:15

Marjon:

Ha Gera,

geweldig weer om jullie via dit verslag te kunnen volgen!
    Gods zegen voor de komende week

à Dieu
    Marjon

• 19 Maart 2017 - 18:57

Karin Paauwe:

Wat een mooie kleurrijke mensen! We hebben er hier geen idee van hoe de cultuur daar kan zijn. Bedankt dat je ons meeneemt, toch net of we er weer een beetje bij zijn.
    Op de helft alweer. Voelt het bij jullie ook als dat de tijd vliegt? Voordat jullie het weten is het klaar. ''Geniet' evan!

Liefs Karin

• 19 Maart 2017 - 20:06

Heleen:

Lieve Gera, bedankt dat je ons weer even hebt bijgepraat! Ik miste het deze week al, maar ja jij bent natuurlijk ontzettend druk. Weet dat ik vaak aan je denk, iedere keer als ik mijn auto start denk ik dus aan jou! Das best vaak hoor.
    Geweldig om te zien wat je allemaal mee maakt, om de foto's te bewonderen van de mooie dingen die er zijn. Ik vind het fantastisch dat jij dit werk kan en wil doen.
    Op de helft dus het eind is alweer in zicht. Als je terug bent is de lente hier al helemaal zichtbaar!
    Liefs van Heleen

• 19 Maart 2017 - 22:22

Marja Sonneveld:

fijn dat je ons op de hoogte houdt!prachtig een feest voor de vrouwen die na een blaasoperatie weer een hoopvolle toekomst krijgen en dit ook vieren in de kerk met een dank aan God en een bijbel krijgen voor dit nieuwe begin!!!ik hoop ook dat de man met de wang geholpen kan worden!!bijzonder ook de fotos erbij!en zo ook wat van de cultuur te proeven!!veel zegen met elkaar hg marja sonneveld

• 19 Maart 2017 - 23:22

Annemarie Rijkaart:

Mooi verslag Gera! Zo ben ik er nog weer een beetje bij ;-)
    Veel zegen en succes deze week bij de VVF/Gynaecologie!

Groetjes, Annemarie

• 20 Maart 2017 - 05:48

Wilma Van Stiphout:

Gera, wat een prachtige ervaringen weer. Zo geweldig om mensen weer de kans te geven op een "normaal" leven. Hele goede week gewenst met weer mooie ingrepen en veel werkplezier.
    Liefs,
    Wilma.

• 20 Maart 2017 - 07:57

Lieve Gera,
    Wat een mooie foto's zeg!
    Ik snap dat jullie er zijn om te helpen, maar toch ook wel mooi om
    wat vd cultuur en omgeving te zien.
    Heb je nog een mini trommeltje gekocht voor je k.k.?
    De keuze was reuze zag ik

• 20 Maart 2017 - 07:57

Witzies:

Veel succes en zegen komende week

• 20 Maart 2017 - 07:59

Liefs en knuffels
    ( het laatste stukje kwam er niet op dus in stapjes)

• 20 Maart 2017 - 10:30

Rit:

Meisjes lief,

Tja, shipholiday :-) dan duurt de tijd altijd iets langer toch?
    Ik zie dat jullie een mooie uitstap gemaakt hebben, maar zal inderdaad wel vermoeiend geweest zijn, ook al door de warmte.Mooie typische foto's, super!
    Wat gaat de tijd toch snel, jullie zijn al in de helft. Nog een hele deugddoende werkweek gewenst.
    Veel liefs en dikke kus.
    Rit

• 20 Maart 2017 - 18:56

Eefje:

Lieve Gera en Patricia,

Mooi verwoord en ook heel beeldende foto's. Je kunt het je vanaf hier eigenlijk niet voorstellen.
    Prachtige mensen zijn het.
    Fijn dat jullie naast mooi en heel dankbaar o.k.-werk ,ook mooie plekken van het land kunnen zien. Geniet van alles want de tijd vliegt..
    Succes!
    Veel liefs xxx

• 21 Maart 2017 - 16:30

Karin Koelewijn:

Hoi Gera, mooie ervaringen alweer... Ik hoop dat jullie weer heel veel mensen gelukkig gaan maken met een nieuw leven na operatie of ingreep. Succes met jullie werk!
    Groeten xxx Karin