De eerste dagen zitten er weer op! - Reisverslag uit Idiroko, Nigeria van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu De eerste dagen zitten er weer op! - Reisverslag uit Idiroko, Nigeria van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

De eerste dagen zitten er weer op!

Blijf op de hoogte en volg Gera

08 Maart 2017 | Nigeria, Idiroko

Lieve lezers,

Zondagmorgen ging om 5.00 uur de wekker en in de vroege zondagmorgenrust brachten Jaap en Anna mij naar Brussel.

Zondagavond al om 19.00 uur stapten we na een vlotte reis uit het vliegtuig op het warme vliegveld van Cotonou na zelfs nog een tussenstop in Abidjan (Ivoorkust).
Onderweg al kennis gemaakt met een paar andere vrijwilligers van Mercy Ships en met elkaar door de douane waarna we ook heel snel onze koffers van de band konden halen.
We werden opgewacht door Ria, een Nederlandse verpleegkundige, die ons in 10 minuten naar het schip in de haven vervoerde in een Mercy Ships busje...door de drukke, al donkere stad.
Super om weer aan boord te komen en bekenden te omhelzen.
Na het nodige papierwerk en wat te eten, konden we naar onze hut op zoek....wat een heerlijkheid om dan in een 6 persoonscabin te komen op dek 3, waar cabinmates ruimte hadden gemaakt, waardoor wij samen in een stapelbed kunnen slapen, praktisch maar vooral super gezellig!
Heerlijk rustig, geen lawaai van de machinekamer, geen 24 graden en de badkamer dichtbij. Echt genieten na onze ervaringen op dek 2 vorig jaar!

Na een best redelijke nachtrust, op naar het ontbijt en de communitymeeting waarin we welkom werden geheten en daarna weer wat orientatie-informatie voor de nieuwkomers, voornamelijk over veiligheid.
Koffie en dan tijd om aan de slag te gaan, uiteindelijk nog geholpen op de oogheelkunde.
Cataracten met een kleine incisie waardoor de vaak keiharde lens in zijn geheel kan worden verwijderd en vervangen door een kunstlens. Ook bij een meisje van 12 jaar dat cataract had aan beide ogen. Deze ingreep gebeurt onder locale verdoving en dit meisje was zo angstig maar bleef onder aanmoediging toch goed stil liggen en de operatie verliep vlekkeloos.
Ik had net mijn vaardigheden in de oogheelkunde weer eens opgefrist in het Reinier en dat kwam weer heel goed van pas.

Gisteren een dag aflos geweest, niet zo mijn ding maar goed, hoort er ook bij. De chirurg waarmee ik ga werken moest zijn patiënten eerst allemaal gaan zien dus zodoende....
Vandaag dus weer heerlijk gewerkt. We staan samen ingedeeld met een Nederlandse collega, die in Amerika woont, Melissa Lauf, die we al vaker hebben ontmoet. Mochten een mooi operatieprogramma weg werken met een Duitse maxfax chirurg.
Ook voor de komende dagen staan we bij hem ingedeeld en gaan we weer mooie operaties uitvoeren.
Weer een voorrecht om mensen die niet bij gezondheidszorg kunnen komen, te mogen helpen en kans te geven op genezing en nieuwe hoop voor de toekomst!

Iedereen weer hartelijk bedankt voor kaartjes, cadeautjes, appjes en ondersteuning op welke manier dan ook bij mijn vertrek dat bemoedigde mij weer om te gaan!!!

Liefs uit Cotonou
Gera

• 08 Maart 2017 - 22:12

Eefje:

Hoi Gera en Patricia,

Wat een voorspoedige reis en incheck: die papierwinkel en verplichtingen gaan steeds vlotter! :-) Fijn!
    En alweer heerlijk aan het werk! Geniet van alles én van deze hut! Super zeg!

Ook een goed weekend, ben benieuwd wat dat gaat brengen.
    Genieten van het mooie weer misschien?

Liefs en groeten uit het Westland xx

• 08 Maart 2017 - 23:40

Marja Sonneveld:

fijn om op de hoogte te blijven!fijn voor dat meisje van 12 !hoop dat ze weer beter zicht heeft!
    blijft bijzonder dat mensen door julie hulp en inzet weer hoop en deze keer zelfs zicht krijgen!!dankbaar voor al die vrijwillegers!!en bedankt voor je verslag hg marja sonneveld maasdijk

• 09 Maart 2017 - 07:30

Karin Paauwe:

Ha lieve Gera, altijd weer heerlijk het eerste teken van leven! Ik zit er stiekem altijd een beetje naar uit te kijken.
    En het klinkt bijna alsof jullie niet weg zijn geweest daar. En toch ook weer nieuwe mensen ontmoeten.
    Ik blijf gewoon steeds stiekem kijken of er zo nu en dan een berichtje van jullie is. Dan kan ik meegenieten met het mooie werk wat jullie doen.

Liefs, Karin

• 09 Maart 2017 - 08:09

Diana Janssen:

Wat fijn dat je er weer bent, ik vind het fijn om je verslagen te lezen ook al is het niet altijd prettig wat er gebeurd, ik wens je een goede tijd daar.

• 09 Maart 2017 - 08:29

Anezka:

Lieve Gera,

Ik wist helemaal niet dat je weer ging! Wat geweldig toch van je xxx

Geniet ervan!

Knufffel Anezka.

• 09 Maart 2017 - 08:33

Wendy:

Hoi Gera,
    Fijn dat je een goede reis hebt gehad. Heel veel werkplezier deze week!!
    Groetjes Wen

• 09 Maart 2017 - 09:36

Wilma Van Stiphout:

Geweldig om weer van je te lezen Gera ! Fijn om weer bekenden te zien en mooi werk te kunnen verrichten ! Veel werkplezier en lieve groeten van Ien & Wilma

• 09 Maart 2017 - 09:58

Heleen En Ad:

Lieve Gera, wat fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen na een toch wel snelle reis. Wat is het dan thuis komen hè?
    Leuk dat jullie nu samen zo'n mooie kamer hebben met meer ruimte en rust.
    Ik ga je weer volgen hoor en geniet toch op een bepaalde manier van de verhalen die je schrijft en dus mee maakt. Klinkt raar "genieten" maar wat een genot moet het zijn om weer zicht te mogen ervaren voor die mensen die niet of nauwelijks kunnen zien.
    Lieve Gera, heel veel succes met alle operaties die je gaat doen.
    Je hoeft het nooit alleen te doen!

Dikke knuffel van ons allemaal.
    Ad en Heleen, Elise, Perry en Lynn Verduijn

• 09 Maart 2017 - 10:21

Anja:

Hoi Gerie weer goed om wat te lezen van jou/jullie. Het blijft toch mooi en dankbaar werk wat jullie doen.
    Ik wens je veel succes met alle mooie dingen die jd daar doet.
    Ook het thuisfront succes. Lieve groetjes Anja

• 09 Maart 2017 - 14:39

Rit:

Meisjes lief,

Heerlijk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben. Het voelt telkens zo vertrouwd aan, precies of ik zelf weer een beetje mee aan boord ben. Nog één dagje, en dan lekker genieten van het week-end.
    Veel liefs en dikke zoen.
    Rit

• 09 Maart 2017 - 19:10

Ha Buurvrouw,:

Fijn dat je goed aangekomen bent. Werkse! Veel plezier, succes en sterkte!

Liefs,
    Mieke.

• 09 Maart 2017 - 22:07

Elly:

Lieve Gera! Wat fijn dat ik je weer gevonden heb en kan lezen van al het mooie werk dat jullie weer doen! Gelukkig is de reis voorspoedig verlopen en zo fijn dat jullie nu een mooie kamer hebben met meer rust. Heel veel plezier en succes met alles wat je doet!
    Veel liefs, Piet en Elly

• 10 Maart 2017 - 08:35

Arie En Willy:

Ha die Gera,
    Fijn dat de reis goed is gegaan en je weer een mooi welkom hebt gehad aan boord. Full truttle aan de slag al weer. Succes en een goede tijd in Benin, groetjes aan Patricia. Arie en Willy

• 10 Maart 2017 - 18:58

Andrea:

Lieve Gera,

Veel succes en sterkte in alles toegewenst de komende weken!

Groetjes Andrea en Ma.

• 11 Maart 2017 - 16:18

Bert&Nelleke:

Heel veel succes weer Gera de komende weken!

• 13 Maart 2017 - 17:36

Karin:

Lieve Gera, ik wist helemaal niet dat je weer ging! Fijn, weer samen met Patricia. Ik hoop dat jullie weer veel operaties mogen doen waarbij de levens van de betrokkenen weer een andere, positieve wending gaan nemen. Veel succes, sterkte en geniet van de dingen die je weer mee mag maken.
    Liefs en groeten van ons: Karin, Ed, Eddy, Tessa, Wendy en Remy