De kop is er af.... - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu De kop is er af.... - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

De kop is er af....

Door: Gera van Staalduine

Blijf op de hoogte en volg Gera

13 Maart 2018 | Kameroen, Douala

Hallo allemaal,

Zaterdagavond na een voorspoedige reis aangekomen op het schip, doordat we al een visumstempel in ons paspoort hadden staan, ging het heel vlot bij de douane dus dat was weer een voordeel van al het visumgedoe voor ons vertrek...

Weer vertrouwd om aan te komen op het schip en bekenden te begroeten, na het papierwerk onze cabin gevonden op dek 3, een 6 persoonscabin en ondertussen na wat geregel liggen we samen in een stapelbed. We zijn zo gewend aan deze manier van samen “kamperen”, dat loopt prima!

Zondag naar de dienst op de verpleegafdeling, altijd weer bijzonder om zo tussen de patiënten te zitten die net geopereerd zijn en deze keer deed een vader ook weer verslag van hoe moeizaam de afgelopen 10 jaar waren geweest en hoe dankbaar hij is voor de hulp van Mercy Ships. Zijn zoon is geopereerd en heeft weer moed voor de toekomst.

Maandag een dag vol oriëntatie en informatie. Safety en security informatie over wat wel en niet te doen bij een calamiteit en ook waar wel en niet te gaan in de stad. Het is niet helemaal veilig in Douala dus er zijn wat regels gesteld.
Ook informatie over het werk op de operatiekamer, allemaal wel bekend maar goed we lopen alles netjes door...

Vandaag heerlijk aan het werk op de oogheelkunde. Voornamelijk cataractoperaties (staar). Jonge en oude mensen zijn hier blind vanwege cataract. Doorgaans krijgen oude mensen in een oog een nieuwe lens en jonge kinderen krijgen twee nieuwe lenzen.
De volwassenen worden onder locale verdoving geopereerd. De vertalers brengen hen binnen en helpen hen op het operatiebed.
Spreken hun taal en stellen hen op hun gemak, zo lief, neuriën een mooi lied en houden hun hand vast.
Vandaag met een Kameroense oogarts gewerkt die, ook de methode die hier op het schip wordt gehanteerd, aan het leren is. De Amerikaanse oogarts die deze methode in 5-6 minuten kan verrichten, leidt haar en ook andere oogartsen hier in op.
Deze methode, werkt zodanig dat er snel een lens in zijn geheel, omdat ze keihard zijn, verwijderd kan worden en vervangen door een nieuwe zonder te hoeven hechten.

Mooie dag, goede werksfeer en geslaagde operaties.
Heel de week op de ogen ingedeeld en vrijdag uiteindelijk naar the celebration of sight in de oogkliniek in de stad. Daar doe ik dan de volgende keer verslag van.
Nog weinig of eigenlijk geen foto’s tot nu toe...dat houden jullie ook tegoed!

Liefs uit Kameroen

• 13 Maart 2018 - 21:17

SuuS:

Gera!!
    Je bent weer op pad! Superleuk!
    Blijft toch weer speciaal, niet?

Doe je best...maak er een mooie tijd van!

XSuuS.

• 13 Maart 2018 - 21:47

Eefje:

Alle verplichtingen achter de rug en weer lekker aan het werk: daar komen jullie voor! Maak er een mooie week van! Veel liefs uit Nederland xx

• 13 Maart 2018 - 22:11

Carla:

Weer mooi om dit allemaal te lezen, Gera. Succes met alles!

• 13 Maart 2018 - 22:15

Karin Paauwe:

Heerlijk om weer de eerste verhalen te horen. Ik kijk nu al weer uit naar de volgende! Veel liefs, Karin P

• 13 Maart 2018 - 22:37

Isa:

Hoi Gera, wat fijn dat je weer een paar weken dit mooie werk mag doen! Wat zal het voldoening geven om deze mensen te kunnen helpen! Veel sterkte en een goede tijd!
    Leuk om je te volgen, lieve groet van Isa xx

• 13 Maart 2018 - 22:56

Jacqueline:

Fijn om te lezen dat je goed aangekomen bent
    En je draai weer gevonden hebt. Zo mooi om te lezen dat mensen weer
    Moed krijgen om verder te gaan doordat ze weer
    Helder zicht hebben.
    God’s zegen en kracht toegebeden en een fijne tijd ook
    Met elkaar. Xxx Jacqueline

• 14 Maart 2018 - 08:09

Anezka:

Lieve Gera, ik heb je niet eens gedag kunnen zeggen, geniet er weer van!!! Ik ga je verslagen weer met veel plezier lezen. Xxxx Anez.

• 14 Maart 2018 - 08:11

Janneke:

Lieve Gera, fijn dat de reis goed verlopen is en jullie veilig aangekomen zijn! We bidden je God's zegen en genoeg energie toe voor de komende tijd.
    Geniet ervan! Liefs

• 14 Maart 2018 - 09:43

Erika:

Lieve Gera
    Goed om te lezen dat je er bent!
    Ik heb je geen gedag meer kunnen zeggen.
    Veel succes en plezier de komende tijd.

Liefs Erika

• 14 Maart 2018 - 11:22

Rit:

Gera en Patricia lief, Het klinkt inderdaad allemaal heel vetrouwd. Wat leuk dat jullie 1 cabine kunnen delen. Nog een mooie deugddoende werkweek gewenst! Veel liefs

• 14 Maart 2018 - 11:22

• 14 Maart 2018 - 11:21

• 14 Maart 2018 - 13:50

Karin:

Ha Gera en Patricia! Harde werkers! Ik hoop dat jullie weer veel operaties mogen begeleiden de komende weken. Zet m op en af en toe ook lekker genieten daar van alle ervaringen en indrukken. Het ga jullie goed! Liefs, Karin, Ed, Eddy en Wendy

• 14 Maart 2018 - 14:01

Janneke:

Hoi Gera.
    Je was al weg voordat ik het door had

• 16 Maart 2018 - 10:20

Arie En Willy:

Hallo harde werkers, mooi verhaal. De kop is er vanaf. Succes met werken en geniet van de dingen die naast de noeste arbeid op jullie pad komen

• 16 Maart 2018 - 14:52

Maaike H:

Hoi Gera,
    Weer super om te lezen dat je weer op pad bent om mooi werk te doen!!!!
    Heel veel succes en vooral ook plezier!

Liefs, Maaike