Weer weekend, tweede week zit er op! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu Weer weekend, tweede week zit er op! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

Weer weekend, tweede week zit er op!

Blijf op de hoogte en volg Gera

15 Maart 2019 | Guinea, Conakry

Weer weekend, tweede week zit er op!

Lieve allemaal,

Afgelopen week is weer voorbij gevlogen, hard gewerkt met de kinderchirurg uit Canada, dr.Sherif Emil.
Wij hebben al eerder heel prettig met hem gewerkt in Madagascar.
Hij doet ook grote ingrepen maar deze week is het beperkt gebleven tot 1 patiëntje met een grote tumor vanaf haar borstkas onderlangs haar oksel naar haar hals, heel lastig te verwijderen vanwege de zenuwbanen en vaten die daar lopen en gespaard moeten blijven en verder allemaal navel- en liesbreukjes in allerlei maatjes.
Dr Sherif werkte samen met een jonge chirurge in opleiding uit de VS en een oudere chirurg vanuit Conakry die hij allebei onder zijn hoede nam en de kunst van het vak heeft geprobeerd bij te brengen.
Dat kostte wat extra tijd maar dat hoort erbij.
Ook onze anesthesist had een jonge anesthesiste in opleiding bij zich en een locale anesthesist uit Conakry dus al met al veel tijd voor opleiding.
De kindertjes kregen behalve algehele narcose ook een locaal block geprikt ter pijnbestrijding.

Woensdagavond gaf dr.Sherif ook een mooie lezing over ‘Teratoma’, een heel bijzondere aandoening bij kinderen, een zeer grote tumor uitgaande van het staartbeen/stuit, die ook op het schip al meerdere keren geopereerd zijn.
Een mooi kort filmpje over zo’n patiëntje, Paulinah, staat op YouTube, te vinden onder Stories of Mercy, Sherif Emil.

Donderdagmiddag kregen we nog een 50 jarige plastische patiënte op de kamer die al eerder geopereerd was na vreselijke verminking door Noma (zie vorig verslagje) op 6 jarige leeftijd.
Op de beginfoto in haar status keek je zo in haar mond op haar tong, haar hele wang en neus waren weg, zicht in haar ogen was ze ook kwijt geraakt, wat een drama, onvoorstelbaar...
Nu was er al heel veel gereconstrueerd en werd er een flap vanaf haar voorhoofd die haar neus had gevormd, los gemaakt en terug gelegd, neus gemodelleerd, het was nu al fantastisch om te zien...
Ze kan het zelf niet in de spiegel gaan zien maar ik realiseerde me wel dat ze met haar hand kan gaan voelen dat ze weer een wang en een neus heeft, wat zal dat wonderlijk voor haar zijn!!!

Deze week heeft Patricia op de oogheelkunde gewerkt en we zijn benieuwd wat de nieuwe week weer zal brengen maar dat weten we maandag pas...

Dit weekend zijn we vrij en gaan we de stad in voor wat vertier, een boodschapje en een duik in een zwembad bij een hotel hier niet ver vandaan. Ook op dek 8 kunnen we heerlijk bij het kleine zwembadje liggen.
Wij hebben prachtig zonnig weer met rond de 30 graden, beter dan momenteel in Nederland ;)
We genieten dus even van wat rust om maandag weer aan de slag te gaan in onze laatste week hier...

Liefs en groeten en een fijn weekend.
Patricia en Gera

• 15 Maart 2019 - 18:53

Eefje:

Hoi Gera en Patricia,

Goed om te lezen dat het een redelijk rustige 2e week is geweest.
    Geniet maar lekker van jullie vrije weekend. Fijn om even van het schip af te gaan, lijkt me.

Liefs voor beide! xx

• 16 Maart 2019 - 02:48

Isa:

Hoi lieve Gera,

Wat zijn er toch nare ziektes, wat ontzettend dankbaar dat je dit werk mag doen en deze mensen weer een toekomst mag geven, echt zo fantastisch. Geniet van dit vrije weekend en sterkte met de komende en laatste week. Lieve groet van Isa xx

• 16 Maart 2019 - 04:51

Wilma Van Stiphout:

Wat ben jij weer heerlijk aan het werk daar Gera. Moeilijke en mooie momenten. Prachtig. Geniet van het weekeinde en alvast een goede nieuwe week gewenst.

• 16 Maart 2019 - 09:09

Bert En Nelleke:

Beste Gera,
    Nig heel veel sterkte toegewenst voor je laatste week. Geniet van je vrije tijd!

groet!
    Bert&Nelleke

• 16 Maart 2019 - 16:53

Carla:

Gera, wat mooi om dat allemaal weer te lezen en wat gaaf dat er mensen zijn die dit belangrijke werk doen!

• 17 Maart 2019 - 14:05

Marjan:

Hoi Gera, 2 weken om, wat gaat dat snel! Al veel mooi en dankbaar werk verricht... sterkte en succes in de laatste week en voor daarna alvast een veilige terugreis naar Nederland gewenst... lieve groet voor jou en Patricia

• 17 Maart 2019 - 14:13

Bianca:

Wat gaat de tijd snel zeg, veel succes nog jullie laatste week!!!
    Groeten van Bianca.

• 17 Maart 2019 - 18:26

Arie En Willy:

Hey Gera, fijn om weer mee te liften met jullie belevenissen. Tijd gaat snel, morgen al weer laatste week. Succes en sterkte met de werkzaamheden. Hartelijke groetjes, ook voor Patricia, Arie en Willy