De eerste week zit er weer op! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu De eerste week zit er weer op! - Reisverslag uit Conakry, Guinea van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

De eerste week zit er weer op!

Blijf op de hoogte en volg Gera

09 Maart 2019 | Guinea, Conakry

Lieve allemaal,

De eerste week zit er op en is weer omgevlogen.
Na een voorspoedige reis via Parijs en Mauritanië (tussenstop) volgens schema aangekomen in Conakry, vlotte douaneformaliteiten en ook onze koffers snel van de band.
Een korte rit met de auto naar het schip door een donkere maar nog levendige stad en dan is het altijd weer indrukwekkend om het schip te zien liggen in de haven.

We kregen een 6-persoonhut op dek 3 toegewezen en we delen een stapelbed, dus we zijn tevreden, alles beter dan dek 2.

Maandagmorgen informatie-ochtend, safetytraining, wat informatie over het land/stad, en ook info over enkele veranderingen op de werkvloer. In de middag werden we meteen al ingeschakeld bij een spoedoperatie, de patiënt zou naar huis gaan maar onderweg van het schip af, werd ze onderschept met een van bloed druipend verband.
Zodoende met spoed op de ok-tafel en de bloeding gestelpt en wellicht zal ze toen nog niet meteen naar huis gegaan zijn...

Dinsdag,woensdag en donderdag stond ik ingedeeld bij de oogheelkunde en heb gewerkt met een Togolese oogarts met onder zijn supervisie een oogarts hier uit Conakry.
Er wordt hier samen gewerkt met locale ziekenhuizen om zo locale verpleegkundigen, anesthesisten en chirurgen mee te nemen aan boord en te trainen, dit wordt hier Medical Capacity Building genoemd.

Er is veel nood hier in Guinee, zeer arm, bungelt ergens onder aan in de “Human Development Index”. Van de bevolking leeft 35% in extreme armoede ,dat betekent van minder dan $1,90 per dag.
We hebben deze week weer een mooie groep mensen met cataract of pterygium (groeit slijmvlies over het hoornvlies)kunnen helpen, voor hen is het schip letterlijk en figuurlijk een lichtpunt in hun leven, nieuwe hoop om weer volwaardig deel te gaan nemen aan het dagelijks leven.

We hebben dinsdagavond de vertaalster Hawa ontmoet uit Liberia, we hebben met haar in 2007/2008 gewerkt. Het was ontroerend haar weer te zien en haar verhalen te horen over de Ebolaperiode in haar land, wat een drama, angst en gruwelijkheden!!
We hopen haar weer te ontmoeten als het schip in 2020 naar Liberia gaat.

Woensdag een lezing van Dr.Gary Parker, over ‘Noma, the face of poverty’.
Noma is een infectie waarbij de weefsels in en rondom het gezicht afsterven.
De infectie vernietigt botten, weefsel en de rest van het gezicht zeer snel, in enkele dagen. Het is een niet besmettelijke bacteriële ziekte die vaak begint als een ontsteking van het tandvlees en komt voornamelijk voor bij kinderen die in armoede en slecht hygiëne leven. 90 % sterft in de eerste 2 weken als ze niet op tijd behandeld worden. Noma komt het meest voor in de zgn Nomagordel die zich uitstrekt van Senegal tot Ethiopië.
Wij hebben ook de gevolgen van Noma voorbij zien komen de afgelopen jaren, als patiëntjes genezen, zijn de beschadigingen in het gezicht onomkeerbaar en moeten hun gezichten worden gereconstrueerd.
Dit reconstrueren gebeurt hier aan boord door oa Dr.Gary Parker. Zijn lezing was bijzonder en zijn grote liefde en inzet voor de patiënten ontroerend!

Vrijdag heb ik de Celebration of sight weer bezocht in de MS oogkliniek in de stad. Een feest omdat mensen weer zicht hebben en hun blijdschap met elkaar uiten in woord en zang.

Vandaag, zaterdag zijn we “on call”, dus aan boord voor een mogelijke spoed ingreep en dus ook tijd om jullie op de hoogte brengen van onze belevenissen en een beetje uit te rusten van een week hard werken.

Tot de volgende keer.
Liefs,
Patricia en Gera

• 09 Maart 2019 - 12:41

Hannie:

Wat een prachtig en goed werk mogen jullie doen!We kijken uit naar de volgende nieuwsbrief.
    Groetjes Hannie Huis uit Poeldijk

• 09 Maart 2019 - 13:09

Marjon:

Lieve Gera en Patricia,

Fijn om te lezen dat jullie veilig zijn aangekomen en al weer aan het werk zijn en veel hebben mogen doen!
    Bijzonder dat je mensen waar je zo lang geleden mee hebt gewerkt weer mag ontmoeten.....

Hopelijk was jullie ´on call´ een rustige wacht :-)

groetjes van ons Marjon

• 09 Maart 2019 - 15:32

Anton:

Goed wat van je te horen. Geweldig werk wat jullie doen!

• 10 Maart 2019 - 12:30

Jan En Ina:

Wat een mooie foto's. Prachtig Team voor de oogheelkunde. Heel bijzonder dat jullie je daar uit liefde voor kunnen inzetten. Een hele fijne en gezegende week toegewenst!

• 10 Maart 2019 - 19:30

Coby:

Lieve Gera en Patricia,

Gera wat kan je goed verwoorden wat je zo’n week allemaal doet.
    Hard werken maar veel voldoening. Wens jullie nog weer een gezegende week toe.
    Kijk uit naar de volgende brief. Groetjes

• 11 Maart 2019 - 03:15

Witzies:

Lieve Gera en Patricia,

Pittige, maar ook een mooie week zo te lezen.
    Wat fijn dat jullie samen zijn en dit alles kunnen delen.
    Veel s6 weer deze week.

Liefs

• 11 Maart 2019 - 07:18

Heleen:

Ha lieve Gera.
    Wat bijzonder toch dat jij dit wil en kan doen. Ik lees je verhalen met grote bewondering. Ieder zijn vak. Ik wens je een goede tijd toe op het schip en hoop dat je deze dagen heel veel operaties mag uitvoeren. Wat zullen die mensen je dankbaar zijn.
    Lieve groet en een dikke knuffel.

• 11 Maart 2019 - 13:51

Arie En Willy:

Ha die Gera en Patricia, leuk wat van jullie te horen. Altijd weer fijn om via de berichten zo een beetje aan boord te zijn. Bijna op de helft, wat gaat de tijd weer snel. Succes op de boot en tot lees maar weer.... Hartelijke groetjes, Arie en Willy.
    Nb. qua weer missen jullie niets, koud, windy en nat.

• 13 Maart 2019 - 17:14

Rit:

Lieve Gera en Patricia,

Jullie zijn weeral in de helft...Wat gaat de tijd toch snel. Vorig week-end dus on call geweest, dit week-end vrij veronderstel ik. Plannen om ergens naar toe te gaan?? Het Rhoumeiland misschien, mooi en rustig vertoeven, leuk boottochtje. Doe nog veel groeten aan Jacqui, David, cew dentist en Roses.
    Verder wens ik jullie nog mooie werkdagen en een deugddoend vrij week-end. Veel liefs aan alletwee. xx Rit

• 14 Maart 2019 - 12:44

Eefje:

Lieve Gera en Patricia,

Eindelijk een berichtje van mij terug, terwijl jullie 2e week alweer bijna om is. Het gaat zó snel!
    Weer een heleboel indrukken en veel werk te verrichten! Maar in deze 3 weken kunnen jullie samen weer een mooie toevoeging zijn voor veel dankbare patiënten. Geniet van het aankomend weekend en nog een heel goede laatste werkweek!

Veel liefs voor beide. xx