Update vanaf de Africa Mercy - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu Update vanaf de Africa Mercy - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

Update vanaf de Africa Mercy

Blijf op de hoogte en volg Gera

29 Februari 2016 | Madagascar, Toamasina

Lieve allemaal,

We zijn de tweede werkweek al weer in gegaan.
Vorige week tot en met donderdag met dr.Joli gewerkt, zij vertrok vrijdag. Jammergenoeg....
De vrijdag met de tandarts gewerkt, hij kwam kindertjes onder narcose behandelen. Hun gebit was zo slecht dat er echt iets gedaan moest worden om infecties en ellende te voorkomen maar ze waren niet behandelbaar in de dentalkliniek, vanwege hun angst.

Zaterdag zijn we naar een weeshuis in de stad geweest. Dit wordt iedere zaterdag vanuit Mercy Ships georganiseerd, dit departement aan boord wordt Mercy Ministries genoemd. We gingen met een groep onder leiding van iemand van Mercy Ministries en 2 locale dayworkers die de vertaling voor hun rekening namen.
Er leven wel 60-70 kinderen in dit tehuis en een groot deel hiervan hebben we buiten onder een afdak vermaakt met het zingen van liedjes, bijbelverhaal en een bijpassend werkje en een spel. De kinderen genoten zichtbaar van alle aandacht en gezelligheid en deden enthousiast mee met alle activiteiten.
Zo aangrijpend, al die weeskinderen zo bijelkaar....

We zijn na afloop naar het strand gelopen en hebben daar de indrukken verwerkt en in de wind weer weg kunnen laten waaien.

Zondagmorgen zijn we naar de kerk gegaan in het Hope Center.
Dit is een gebouw in de stad, door MS gehuurd, waar patiënten naar toe komen voordat ze opgenomen worden in het hospitaal aan boord en waar ze naar toe gaan na hun verblijf in het hospitaal en nog niet naar huis kunnen omdat ze nazorg nodig hebben.
Nazorg in de vorm van verbandwissels en fysiotherapie waarvoor ze dan weer naar het schip komen.
Het is daar dus een mengeling van mensen met nog allerlei afwijkingen aan hun lichaam en mensen die al geopereerd zijn en nog in verband of gips zitten. Ze bemoedigen elkaar en genieten van elkaars levensveranderende operaties. En zijn zo blij en dankbaar!
Het was een waar genoegen om daar de dienst buiten bij te wonen ondanks dat ik bijna smolt, zo ontzettend warm, gevoelstemperatuur 45 graden.

Gisteren is er weer een nieuwe maxillo-faciale chirurg aan gekomen uit de VS. Hij blijft 2 weken en wij staan deze week bij hem op de kamer ingedeeld. Vandaag al een paar ingrepen met hem gedaan, prettige man om mee samen te werken.

Er wordt hard gewerkt op de operatiekamer. Er is een Amerikaanse chirurg die liesbreuken doet, 3 weken lang. Echt pittig want deze liesbreuken bestaan al jaren en jaren dus zijn groot en lastig te herstellen.
Morgen vertrekt een Australische chirurg die mega grote schildkliertumoren heeft verwijderd gedurende 3 weken. Hij heeft lange dagen gemaakt.

Zo, dit is het voor nu weer even.....
Tot het volgende berichtje...!
Groeten uit een warm Madagascar.

• 29 Februari 2016 - 19:47

Anja:

Hallo Gera mooi om jullie berichten weer te lezen. Het blijft bijzonder voor jullie om daar te werken.
    Veel succes met alle mooie dingen. Groetjes Anja

• 29 Februari 2016 - 21:41

Witzies:

Wat een ervaringen weer zeg! Wat gaaf dat jullie die kinderen mochten vermaken en wat een prachtige koppies zeg!! Natuurlijk kroop er een kind lekker bij jou op schoot

• 01 Maart 2016 - 08:40

Karin:

Hoi Gera, het is iedere keer weer mooi en toch weer anders. Fijn om jullie ervaringen te kunnen volgen! Hou je taai en werkze deze week. Dat jullie maar weer veel kunnen repareren op de operatiekamer...Groeten xxx Karin

• 01 Maart 2016 - 11:31

ANTON VANl LEERDAM:

Wat goed om hiervan kennis te kunnen nemen, succes met de resterende tijd, Anton

• 01 Maart 2016 - 11:50

Adrienne:

Ha lieve Gera,
    Ben elke keer weer blij om te lezen wat je meemaakt en wat jullie daar betekenen voor de bevolking daar en wat de bevolking voor jullie betekend. Be blessed!
    Adrienne

• 01 Maart 2016 - 13:03

Andrea.:

Mooi om je verslag weer te lezen!
    Sterkte en we denken aan je.

Groetjes Ma en Andrea.X

• 01 Maart 2016 - 21:35

Diana:

Super weer dat je doet daar. Dat moet toch een goed en dankbaar gevoel geven. Succes verder en ik lees je verhalen graag

• 03 Maart 2016 - 11:50

Eefje:

Hallo Gera en Patricia,

Houd altijd in je hoofd dat kleine dingen, grote impact kunnen hebben!
    Elke ingreep, ieder uurtje besteed aan de weeskinderen, elke gemeende glimlach, kan al verschil maken! Zet 'em op daar meiden en geniet van jullie mooie werk!
    Wij zijn trots op jullie (en op jullie thuisfront!) xxx

• 04 Maart 2016 - 16:13

Bianca:

Hallo Gera,
    Leuk jullie verhalen te lezen en wat gaat de tijd snel!
    Jullie zijn alweer bijna op de helft.
    Ik wens jullie nog een goede tijd toe aan boord.
    Groeten van Bianca.