Weer thuis - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Toamasina, Madagascar van Gera Staalduine - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Gera

24 Februari 2015 | Madagascar, Toamasina

Het zit er weer op... en ik mag terug kijken op super mooie weken.
Hard gewerkt en mooie operaties geassisteerd.

Afgelopen week vrijdag eindigde de werkweek met een operatie bij een 5-jarig meisje dat als baby in haar gezichtje aangevreten was door een rat.
Haar linkeroogje leek weg en haar neus was weg. Op die plek was nog wel een open wond waaruit regelmatig vocht kwam...haar lip trok links ook sterk omhoog vanwege littekenweefsel. Een verminkt en afstotelijk gezichtje.

Haar gedrag op de verpleegafdeling was wild en agressief te noemen, waarschijnlijk zo ontwikkeld vanuit de afwijzing die zij ervaren heeft in haar eerste levensjaren.

Vandaar dat de anesthesist besloot om haar op de afdeling al licht in slaap te maken en dan naar de operatiekamer te dragen. Daar werd ze verder in slaap gemaakt en onderzocht door de chirurgen. Die haar daarna toch graag nog door de CT-scan wilden laten gaan dus onder narcose naar de Radiologie afdeling. Daarna begon de operatie...

We zijn dus tot 15.30 uur met haar bezig geweest. Oogje bleek nog wel achter het littekenweefsel te zitten maar zodanig beschadigd dat het er uit moest evenals de traanklieren, daarna het litteken gesloten. Daar kon verder niets aan gedaan worden.

Een huidflap vanaf zijkant voorhoofd werd losgemaakt en gedraaid naar de plek waar de neus had gezeten en een nieuwe neus gemaakt. Na 21 dagen zal de nieuwe neus aangegroeid zijn en de flap weer doorgenomen worden (boven de nieuwe neus) en teruggelegd worden op het voorhoofd. Op het gedeelte wat daadwerkelijk gebruikt werd voor de neus hebben wij al een huidflap uit de lies geplaatst. Ingenieuse puzzel waar veel meetwerk aan te pas kwam maar het begin van het resultaat zag er al bemoedigend uit.

Wel ontzettend triest om zo'n kindje te zien en je af te vragen hoe dat verder met haar zal gaan...hopelijk zal de tijd op het schip haar ook innerlijk goed gaan doen omdat ze zal merken dat de verpleegkundigen en alle anderen haar accepteren en liefde willen geven...

Het was weer fantastisch om het werk wat God doet door Mercy Ships heen te zien. Hoe Hij mensen in beweging zet om Zijn Liefde te laten zien aan de mensen van Madagscar.

Ook hoe Hij weer voor mij gezorgd heeft deze weken, iedere dag weer nieuwe kracht en moed. Op allerlei manieren heb ik Zijn zorg mogen ervaren..... zo kwam ik tijdens beide terugvluchten naast bijzondere mannen terecht waarmee ik mooie gesprekken heb gevoerd wat de lange reis veraangenaamde.

Geniet nu weer van een heerlijk Nederlands zonnetje zittend op de bank....;)

Mijn hartelijke dank voor de betrokkenheid op welke manier dan ook.....

Bemoedigend!!

• 24 Februari 2015 - 16:57

Patricia:

Ha maatje!!

Mooi stukje mooi verwoord!
    Ik heb genoten van je samen aan boord te zijn.
    Ik geniet hier nog een klein weekje en dan zit mijn tijd er ook weer op.
    Geniet lekker thuis van alles en iedereen.
    Liefs van Patricia.

• 24 Februari 2015 - 18:47

Mieke:

Hoi Gera,

Zag je vandaag uit de auto stappen. Fijn dat je weer veilig thuis bent!

• 24 Februari 2015 - 23:21

Tooskauffman :

Ha Gera fijn dat je weer thuis ben ,Henk zag je met Anna wij dachten met het weekend dat je weer thuis zou zijn ,mooi berichtje heb je weer geschreven erg in drukwekkend wat heb je dan toch mooi werk .
    Je heb zeker van Jaap gehoord dat we gaan verhuizen 5maart de sleutel Lisa toch de vierde ook weer spannend allemaal de eerste die een huis koopt ik spreek je nog wel liefs van ons .

• 25 Februari 2015 - 12:07

Karin:

Ha lieve Gera, wat een belevenissen allemaal weer... Hopelijk geneest het kleine meisje voorspoedig en mag haar leven in positieve zin veranderd zijn. Fijn dat je weer thuis bent! Groeten, Karin, Ed, Eddy en Wendy

• 26 Februari 2015 - 10:52

Saskia:

Fijn dat je weer veilig thuis ben mogen komen. Elke keer opnieuw mag je een schakel zijn in de keten van hulp. Mooi Gera wil je je man en kinderen groeten?
    Saskia.

• 26 Februari 2015 - 13:20

Bianca:

Hallo Gera,

Jammer dat hier niet meer bent, maaar goed te horen dat je weer veilig thuis bent!
    Ik ga hier nog even 2 weken mijn beste beentje voortzetten, al gaat de tijd echt snel.
    Fijne dagen nog voordat je weer aan het werk gaat!

Groetjes van Bianca.

Verslag uit: Madagascar, Toamasina

Madagascar, Toamasina

Lieve lezers,

Even een bericht vanuit Madagascar, waar ik momenteel weer een aantal weken werk voor Mercy Ships.

De Africa Mercy is naar Madagascar uitgeweken vanwege de Ebola-epidemie in West-Afrika.
Dit prachtige eiland wat betreft flora en fauna heeft de hulp ook hard nodig omdat rond de 70% van de bevolking onder de armoedegrens leeft en waarvoor dus ook gezondheidszorg onbereikbaar is.
Mercy Ships heeft het plan om tot de zomer van 2016 hier te gaan blijven dus er kan veel gedaan gaan worden....

Dit keer weer samen met Patricia op pad dus extra fijn!
Na een lange reis, een overstap op Nairobi en een overnachting in Antananarivo en een busreis van 9 uur kwamen we afgelopen zondagavond op het schip aan.
Hartelijk ontvangen en de verrassing was....een gastcabine voor 2 personen, dus geen stapelbed, eigen badkamer...we genieten ervan!

We hebben al hard gewerkt, genoeg te doen...sta ingedeeld bij dr.Gary Parker, dus boffen....dinsdagavond tot 23.00 uur gewerkt aan een tumor aan een hoofd van een 55 jarige man.
De tumor groeide al jaren...en bleek na verwijdering 7,5 kilo te wegen.
De man wist dat deze ingreep hem zijn leven zou kunnen gaan kosten maar hij zei: "ik ben nu al een dode man....."
Zijn toestand is stabiel en zou vandaag van de I.C naar afdeling gaan.
Weer een leven veranderd hier aan boord en nieuwe hoop voor de toekomst gegeven!!

Wordt vervolgd met foto's...jullie weten weer iets...nu echt tijd om te gaan slapen....
Veel liefs vanaf de Africa Mercy.